måndag 7 mars 2011

Köket - husets hjärta

Vårt kök är som jag har skrivit tidigare tillbyggt och renoverat -91. Visserligen 20 år sedan men det är väldigt sparsamt slitet så det är inget som vi har prioriterat att renovera. I framtiden drömmer vi om att bygga ut det ytterligare men gör vi det inom tio år så är det väldigt bra. Köksluckorna är av ek och väldigt fina och i bra skick men jag vill verkligen ha vita luckor då jag tycker att det är mycket finare och passar min stil bättre.. Då jag har förstått att många tycker att tanken att lackera luckorna borde straffas med fängelse så verkar det inte som att den planen kan gå i stöpet.. F*n också...

Dörren man ser på bilden nedan går ut till vår lilla altan. Golvet är en plastmatta som går i en rosa/aprikos/beige-färg. Inte en tacksam färg när man eldar i kökspanna och vedspis.. Det blir ganska skitigt om man säger så.. Drömmen vore att lägga samma sorts golv som vi har i hallen men det är inget som vi prioriterar heller utan det får vi ta längre fram.

Vårt slagbord är köpt på blocket, enligt hon som sålde det är det från 1800-talet. Det var mörkbrunt när vi köpte det, väldigt maskätet... Så det är nog inte från ikea iallafall.. ;) Jag slipade det, mamma spacklade och sen målade vi det och skruvade på ett nytt beslag på lådan - vips så hade vi ett nytt fint bord! :) Det bästa med bordet är att när vi får gäster så är det bara att fälla upp den andra klaffen så blir bordet dubbelt så stort! Stolarna är en salig blandning där vissa är fådda, andra köpta på loppis eller fynd från vinden. Pallen följde med huset och är mycket eftertraktad av våra gäster, konstigt att så många föredrar att sitta på den, "jag kan sitta på pallen så slipper ni andra" - "nej men jag tänkte att det kunde jag göra, mig gör det inget" - "inte mig heller". :)



Vårt kök är format som ett bakvänt L kan man säga. Den nedersta bilden här ovan är alltså den gamla köksdelen. Snacka om att köket måste varit helt minimaliskt innan det byggdes till! Så sött! Det rummet man ser rakt fram är ju vårt kontor idag men förr så var det delat längs med mitten då ena delen var skafferi och andra delen var klädkammare. En liten anekdot bara.. :)

Här är vårt lilla värmesystem.. :) Vedspisen till vänster och kökspannan till höger. Här har vi faktiskt renoverat lite, tidigare så satt det kakel på muren också, lika högt som det man ser på väggen vid sidan om pannan. Vi knackade ner hela muren och den murades och målades om.


Vi hade en del att städa sen..
Det rök lite....
Tyckte att det blev så fint så jag ville nästan inte mura för teglet igen..

I den här lilla hörnan intill altandörren har vi planer på att bygga ett skafferi. I vår lägenhet hade vi ett stort skafferi och det saknar jag jätte mycket! Tror att det hade blivit super fint här faktiskt! :)

Det var köket det! :) Hoppas ni gillar bilderna!

Kram Isabelle




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar