onsdag 23 februari 2011

Badrummet - från pastelligt 90-tal till vitt, fräscht och lantligt 2010-tal!

Tänkte att jag skulle berätta om hur vi budget-renoverade vårt badrum. Då det är tillbyggt så sent som -91 så fanns det inget behov att göra några större insatser för att fräscha upp det. Väggarna var klädda med våtrumsmatta/tapet som gick i aprikos/rosa, med lite bladmönster på, helt ok men inte riktigt vår (min) stil.. ;) Så det bar iväg mot färghandeln Lasses färg i Ryd, som btw var till enorm hjälp under hela renoveringen i form av rådgivning och bollplank. Där införskaffades våtrumsfärg, som kan användas för att måla på våtrumstapet, dock inte i utrymmet där man duschar. Jag började med att skura HELA badrummet, och då menar jag verkligen hela - tak, väggar, rör, golv, golvbrunnar, under skåp osv osv.. Taket är pärlspont som var målat i en vitrosa ton, där hade "knaggarna" kommit fram väldigt tydligt (för er som inte vet vad jag menar med knaggar så är det där trädets kvistar en gång har vuxit vilket ses som mörka fläckar om man inte behandlar dom innan man målar).

Då bar det av till färghandeln igen och jag införskaffade något som heter "kvistlack" som man målar över alla knaggar två gånger. Kvistlacken ser ut precis som mjölk och är väldigt rinnig vilket är lite bökigt när man ska måla med den i taket - jag knöt en gammal kökshanduk över håret som skydd. :) När den sen torkade så blev den blank vilket gjorde den andra strykningen till en utmaning eftersom det var väldigt svårt att veta vart man hade målat och inte målat.

Men till slut var det färdigt, och då skulle hela taket målas, två strykningar. Det är ganska jobbigt att måla tak då man blir så himla trött i nacke och axlar efter ett tag men bra blev det! :)

Här är jag i full färd med att måla taket, klicka på bilden för att se den större format!

Sen skulle vi då måla väggarna. Först skulle vi grundmåla med en oljebaserad färg, oljebaserade färger luktar väldigt starkt så trots att fönstret var på vid gavel så blev man lite yr på slutet.. :P Sen målade vi med våtrumsfärgen två strykningar. Det blev kanonbra om jag får säga det själv!!





Skåpdörrarna såg helt plötsligt så fisiga ut mot de vita väggarna så då sandpapprade jag dom och målade dom i färgen marrakesh som är lite grå-beige. Sen köpte jag nya handtag som Fredrik fick skruva dit. :) Vips så hade vi ett "nytt" badrum!!



Ny taklampa, nya krokar och toalettrullle-hållare samt insynsskydd som man köper som metervara och klistrar på fönstret sen var det färdigt!

Kram Isabelle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar